4252156274_0bdc81367b_b

Iedereen aan de wandel

logo-glans “Ouwelullen met stokken, droogskiën, stuntelende bejaarden.”

Nordic Walking is een veelbesproken sport. Iedereen associeert de sport op de een of andere manier met oude mensen. Menigeen durft niet eens met stokken de straat op, bang om voor ouwe lul aangezien te worden.

Niet verwonderlijk dus, dat vooral de groep ouderen deze sport fanatiek beoefent. En daar kan iedereen die te weinig beweegt een voorbeeld aan nemen! Mijn advies: kies je eigen sport en werk stap voor stap. Iedereen moet op zijn eigen manier iets aan beweging doen.

Het is al even geleden dat ik voor het eerst in aanraking kwam met Nordic Walking. Het was tijdens mijn opleiding tot personal trainer. We stonden die dag met een groepje trainers in spe klaar voor een nieuwe dag. Klaar om afgebeuld te worden. We hadden eerder al zware hardloop-, fi ets- en fi tnesstraining gedaan en de week daarvoor had ik een afranseling doorstaan tijdens een partijtje boksen.

“Vandaag gaan we Nordic Walken!”, zei mijn docent. “Wat? Nordic Walken? Mag ik dan een pruik en een zonnebril op?” Maar opleiding is opleiding en naar een docent moet je luisteren. Niet veel later gingen we dus enthousiast zwaaiend en in rap tempo op stap.

En moest ik mijn mening bijstellen… Als je het goed doet, is Nordic Walking namelijk een echte full body workout. Door de krachtige beweging van armen en schouders is het veel meer dan alleen wandelen. Bovendien zijn er een verfi jnde techniek en coördinatie voor nodig. Kortom, het is een hele kunst!

Wat? Nordic Walken? Mag ik dan een pruik en een zonnebril op…

Waar wil ik naar toe met deze Nordic Walking-verheerlijking? Voor mij is het een voorbeeld van een goede trainingsmethode, al dan niet onderschat. Het werkt, als het jouw sport is. Het is namelijk belangrijk dat iedereen zijn eigen sport kiest, ongeacht leeftijd en conditie.

Zo zie ik elke dag een mannetje langs ons huis fietsen. Hij moet minstens 75 jaar zijn, draagt een ouderwetse helm en rijdt op een roestige wielrenfi ets, met een hoog piepende ketting. Het is een prachtig gezicht. Erg trots ben ik ook op mijn eigen oma. Ze is 87 en gaat wekelijks in haar hippe trainingspak met een paar vriendinnen naar de gym. Ze klaagt zelfs over de 20 jaar jongere dames (65 plussers!), die te veel staan te kletsen. De oude fi etser en mijn oma, ze doen wat ze leuk vinden en aankunnen. Die doorzettingskracht om te sporten waardeer ik en zou ik graag bij meer mensen zien.

Wat ik niet kan waarderen, zijn de mensen die het niet eens proberen. Wie kent het moment niet, dat je na het eten de keuze ‘moet’ maken tussen een avondje bankzitten of jezelf naar de sportschool slepen. Ga je een avondje bankzitten, dan suf je vlak na je dagelijkse soap in slaap. Je schrikt op, poetst je tanden en gaat naar bed.

Ga je naar de sportschool, voel je je hooguit een half uurtje moe en word je steeds fi tter gedurende de avond. Je werkt aan je gezondheid en stapt voldaan je bed in. Natuurlijk overdrijf ik een beetje en heb je soms een avond rust nodig, maar iedereen moet minstens drie keer per week kunnen trainen. Doe wat je aankan en leg jezelf niet neer bij het feit dat je niet fit bent. Als je niet beweegt, word je dat ook niet!

Maar wat ga je nu precies doen? Ga je naar de sportschool of trek je je wandelschoenen aan en sla je aan het droogskiën? Het is mij om het even. Je bereikt het meest met een combinatie van kracht- en cardiotraining, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Niet direct althans. Begin je ergens mee, dan merk je dat je steeds meer aankan en daardoor meer gaat doen.

Daarom adviseer ik te beginnen met de sport waar je plezier in hebt. Kies je eigen sport en kijk niet naar wat anderen van je vinden. Of je nu te zwaar bent en tussen slanke mensen in de spinningzaal zit, of samen met je vriendin gaat Nordic Walken.

Jij werkt aan je eigen gezondheid en dat is het belangrijkst! Stap voor stap, met een gezonde dosis eigenheid in je keuze, zal je zien dat je resultaat bereikt.

Stap voor stap. Met stokken alsjeblieft!


Mireille van Vuuren komt uit Waddinxveen en is personal trainer in haar eigen bedrijf MiCorpus. Ze is al jaren actief in de sportbranche en heeft opleidingen gevolgd op het gebied van personal training en health coaching. Daarnaast is Mireille massagetherapeut.


Be Sociable, Share!

    Reageer

    De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

    Facebook

    Twitter

    LinkedId